Blanca Serrano Ortiz de Solórzano, July's Fresh Curator


Blanca is Project Director at ISLAA.org, and she holds a Ph.D. from the Institute of Fine Arts, NYU. Her area of expertise is modern and contemporary art from Latin America and the Caribbean, and her research focuses on discourses of intellectual and manual labor in contemporary Cuban art.

Blanca's posts will study the relations between Spain's and Cuba's art scenes with a focus on labor exchange, intellectual commons and the problems related to the commercial and non-commercial spheres of intellectual and art production, distribution, and consumption.

Spain Fresh- What is your opinion about the current Spanish Culture?

In NYC, where I am currently based, canonical Spanish culture is prominently featured. However, emerging creators are generally underrepresented in Spanish institutions abroad, and their working conditions are too often precarious. The quality, breadth and diversity of culture must also be ensured.

Spain Fresh- What kind of initiatives for the internationalization of our culture do you find interesting?

Transnational alliances enrich culture further than one-sided efforts. These collaborations include publications translation, traveling exhibitions, global residencies and international symposia. Partnerships with local programs and institutions can be more cost-effective than having a public space.

Spain Fresh- Tell us about the cultural scene in your city.

NYC's art scene goes far beyond mainstream museums. From special research libraries, which are free and open to the public, to grassroots organizations founded by local communities, such as Cuchifritos Gallery at Essex Street Market, culture in NYC is extremely diverse and widely accessible.

Directora de proyectos de ISLAA.org, Blanca es doctora en Historia del Arte por el Instituto de Bellas Artes de la Universidad de Nueva York (NYU). Su área de especialización es el arte moderno y contemporáneo de América Latina y el Caribe, y su investigación se centra en los discursos del trabajo intelectual y manual en el arte cubano contemporáneo.

Los posts de Blanca estudiarán las relaciones entre las escenas artísticas de España y Cuba con un enfoque en el intercambio laboral, el patrimonio intelectual común y los problemas relacionados con las esferas comerciales y no comerciales de la producción, distribución y consumo intelectual y artístico.

Spain Fresh- ¿Como ves la escena cultural española actual?

En Nueva York, donde actualmente resido, la cultura canónica española está representada de manera destacada. Sin embargo, los creadores emergentes generalmente están poco apoyados por las instituciones españolas en el extranjero, y sus condiciones laborales son a menudo precarias. La calidad, la amplitud y la diversidad de la cultura también deben estar garantizadas.

Spain Fresh- ¿Qué tipo de iniciativas de externalización de nuestra cultura te parecen interesantes?

Las alianzas transnacionales enriquecen la cultura en mayor medida que los esfuerzos unilaterales. Estas colaboraciones incluyen traducción de publicaciones, exposiciones itinerantes, residencias globales y simposios internacionales. Las alianzas con programas e instituciones locales pueden ser más rentables que tener un espacio público.

Spain Fresh- Hablanos del panorama creativo en tu ciudad.

La escena de arte de Nueva York va mucho más allá de los museos convencionales. Desde bibliotecas de investigación especializadas, que son gratuitas y abiertas al público, hasta organizaciones de base fundadas por comunidades locales, como la Galería Cuchifritos en Essex Street Market, la cultura en Nueva York es extremadamente diversa y ampliamente accesible.


Featured Posts

Recent Posts