top of page

Enric Farrés

Enric Farrés (Girona, 1983) is often defined as a storyteller, perhaps because of the difficulty of limiting his artistic practice to a specific category, or perhaps because of the way he creates stories, turning them into drifts where imagination and references get mixed. His projects are based on credible situations that trigger a succession of reflections where the real, the fictitious and the subjective provoke ways of thinking about the world in a different way.

His work is characterized by the articulation of unexpected relationships that, through surprise, seduce its consumers. Books, videos, installations, or any other way of narrating situations are some of the formats that he uses to establish a starting point to a nonspecific place.

Paris Never Ends

Paris Never Ends is a trilogy composed by #Poblenou, #El Prat and #Districte Cinquè. These three essays use the visual replication as a starting point (rigorously cloning in the cover) and a formal replica of the Enrique Vila-Matas’s work Paris Never Ends to recover his idea of ​​rewriting from autobiographical fiction and cultural references from this renowned author. In this trilogy, Enric Farrés mixes fiction with reality to alter each of them through credible paths that usually start from specific situations experienced by the author and that generate other ways of seeing the ordinary life.

Any Object Except a Paper (Nogueras Blanchard Gallery, Madrid, 2016).

Papers of the Century

In Papers of the Century, Enric reviews the concept of archiving and its nature. He compiled notes and papers that he found in old books while working in a second-hand bookstore “El Siglo” (The Century). Letters, recipes, lists or drawings, summing up to 2,213 that he named of “The Papers of the Century”. This collection of "papers" has been organized in different formats; workshops, exhibitions, infiltrations or conferences culminating on the exhibition

Any Object Except a Paper (Nogueras Blanchard Gallery, Madrid, 2016). In this exhibit, Enric displays the whole documentation used on his project, and creates an amorphous mass of paper transformed into paperweights. In this way, he tries to dissolve the individuality of each of them in an iconoclastic gesture. With the leftover mass he has made a painting, a sculpture and a “thing”: objects after all.

A Enric (Girona, 1983) le definen como contador de historias, tal vez por la dificultad de acotar sus prácticas artísticas a una categoría concreta, o quizás por la forma que tiene de crear relatos, convirtiéndolos en derivas donde la imaginación y las referencias se entrelazan. Sus proyectos están basados en situaciones verosímiles que desencadenan una sucesión de reflexiones donde lo real, lo ficticio y lo subjetivo provocan formas de pensar el mundo de manera diferente.

Su trabajo se caracteriza por la articulación de relaciones imprevistas que, a través de la sorpresa, seducen a los receptores de sus piezas. Libros, vídeos, instalaciones, o cualquier otra forma de narrar situaciones son algunos de los formatos que le sirven para establecer un punto de partida hacia ningún lugar determinado.

Paris no se acaba nunca

Paris no se acaba nunca es una trilogía compuesta por #Poblenou, #El Prat y #Districte Cinquè. Estos tres ensayos toman como punto de partida la réplica visual (rigurosa clonación de la portada) y formal de la obra homónima del escritor Enrique Vila-Matas Paris no se acaba nunca para recuperar de este reconocido autor su idea de re-escribir a partir de la ficción autobiográfica y las referencias culturales. En esta trilogía, Enric Farrés mezcla la ficción con la realidad para alterar cada una de ellas mediante recorridos verosímiles que parten de situaciones concretas vividas por el autor y que dan lugar a reflexiones en las cuales se descubren otras maneras de leer la vida ordinaria.

Los papeles del siglo

Durante el tiempo que trabajó en una librería de segunda mano (El Siglo), Enric fue coleccionando todos las notas y papeles que encontraba en los viejos libros: cartas de amor, recetas de concina, dibujos, listados y una gran variedad de temáticas hasta llegar a compilar 2.213 papeles que reunió bajo el nombre de Los papeles de El Siglo. Esta colección de “papeles” ha sido organizada en distintos formatos (talleres, exposiciones, infiltraciones o conferencias) con el fin de revisar el concepto de archivo y a su naturaleza.

La organización definitiva de estos papeles ha culminado con la exposición Cualquier objeto excepto un papel (Galería NoguerasBlanchard, 2016) en la que ha dispuesto la documentación de este proyecto para consulta de los visitantes protagonizada por una masa informe de papel (todos esos papeles) que hace de pisapapeles, disolviendo la individualidad de cada uno de ellos en un gesto iconoclasta. Con la masa sobrante ha realizado un cuadro, una escultura y una cosa: objetos.


Featured Posts

Recent Posts

bottom of page